30.6.2024 Köyliö-päivät

Köyliössä on sunnuntaina suuri juhlapäivä

: Kirkonmäelle sunnuntaina tulevat saavat ainutlaatuisen kokemuksen, sen takaavat pitäjänkokouksen mahtimiehet vas. Heikki Saarinen (Huhrilt), Tapio Putko (Krääsäpään Pryhtiltä), Pentti Laine (Tuiskulan Rintalast), Veikko Salo (Tuiskulan Kylä-Marttilast), Heikki Kytövuori (Kepolan kartanost), Veli-Pekka Suni (Vanhakartanon vouri) ja Pentti Vuotila (Vinnarin Suanpääst).[/caption]

Teksti ja kuva: Samuli Vahteristo

Tulevana sunnuntaina Köyliössä liput nousevat salkoon monen juhlan kunniaksi, sillä Torpparivapautuksesta on kulunut 100 vuotta, Köyliön Torpparimuseo täyttää 90 vuotta ja Tuiskulan Kesäteatteri 50 vuotta.
– Tuiskulassa juhlavalmistelut ovat jo pitkällä ja kotiseutujuhla alkaa kello 15.00. Se on musiikkipainotteinen. Tuiskulassa kun ollaan, niin siinä on myös pieniä näyteltyjä kohtauksia. Juhlapuheen pitää teollisuusneuvos Axel Cedercreutz. Vajaan tunnin kestävän juhlan ja pienen tauon jälkeen alkaa 1100-luvulle ajallisesti sijoittuvaa juhlanäytös Köyliönsaaren Kertte, jota on hiottu viimeistä piirtoa myöten. Muutamia lippujakin on vielä saatavilla juhlaan ja näytökseen, kertoo kotiseutujuhlan järjestelyistä vastuuta kantava Susanna Salo-Kimppa. Lippuvaraukset puh. 02 554 6370.

Pitäjänjuhlaa täydentää Köyliö-päivien ohjelmallinen anti. Kello 10 alkaa Köyliön kirkossa jumalanpalvelus, jonka toimittaa kirkkoherra Irina Kaukinen. Kirkonmenojen jälkeen pidetään Vanhanajan pitäjänkokous kirkonmäellä.
Pitäjänkokous oli kuntakokousta ja kunnanvaltuustoa edeltävä paikallisen hallinnon korkein päätöksentekoelin, jonka koolle kutsujana ja puheenjohtajana toimi seurakunnan kirkkoherra. Sunnuntaisin jumalanpalveluksen jälkeen pidetyissä kokouksissa käsiteltiin hengellisten asian ohella myös maallisia asioita.
– On hienoa, että voimme tarjota pienoisnäytelmän muodossa tuulahduksen entisajan paikallisasioiden hoidosta. Kokousta seuraamaan tulevat saavat tietää, miksi Kuninkaanlähde on nykyisin niin suuri tai miten käy talollisen, joka ei hoida humalankäpyveroaan säädetysti. Pitäjänkokous julkistaa myös Lallin ja Kertun sekä Köyliön ystävän, kertoo Köyliö-seuran puheenjohtaja Pirkko Peltola.
Köyliö-seuran toiveena on, että juhlapäivänä pukeuduttaisiin vanhanajan asuun tai Köyliön naisen pukuun.

Kauempaa tulevilla on mahdollisuus varata kaalisoppa- keittolounas, joka on Köyliön seurakuntatalolla klo 12 alkaen. Ilmoittautumiset Merja Mikkolalle 040 561 5917 tai merja.mikkola24@gmail.com

Kotiseutujuhla